Lite mer om lilla prisbasbeloppsregeln

I ett av mina tidigaste inlägg skrev jag om den lilla prisbasbeloppsregeln (Läs här). Denna regel kommer endast i fråga när en av samborna avlider och tas alltså inte i beaktande vid en bodelning vid en separation.

Lilla prisbasbeloppsregeln innebär alltså att den efterlevande sambon har rätt att få ut tillgångar till ett värde som vid tidpunkten motsvarar två prisbasbelopp (exempelvis så är prisbasbeloppet för 2009 42 800 kronor).

Är man gift så har man rätt att behålla tillgångar som motsvarar fyra prisbasbelopp.


.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,
tack för en brilliant blogg!
Jag ska själv skriva ett samboavtal och har nu läst igenom alla dina blogginlägg och med det fått mycket mera kött på bena :)

Men jag har en liten fråga, du skriver väldigt mycket bra och tänkvärt. Så nu undrar jag om du möjligtvis skulle kunna lägga upp ett exempel på hur ett samboavtal skulle kunna se ut.

Jag och min (blivande) sambo vill skriva ett avtal pga att jag har köpt vår kommande lägenhet, samt alla möbler och stått för hela renoveringen (ekonomiskt)
Skulle som sagt behöva en mall för ett bra samboavtal..

Tacksam för all hjälp!

Mvh /Lii

Unknown sa...

Tack!! Så glad jag blir! Bloggen blir lite lidande då och då, men det finns mycket att skriva om och framför allt mycket att skriva om olika problem som kan uppstå vid en separation eller ett dödsfall... Inget som man vill prata om när man flyttar ihop och allt känns rosenrött kanske, en ack så nödvändigt. Då får jag väl ta på mig det ansvaret då :D Att förklara de tråkiga sakerna!

En mall för ett samboavtal...hmm...det finns säkert en uppsjö av mallar på nätet som man kan titta på och använda sig av. Det tråkiga är när det väl händer något som innebär att ett avtal skall "användas", så är det väldigt viktigt att det är juridiskt rätt och riktigt. I annat fall kan det bli så kallade "tolkningsfrågor" bland inblandade jurister då den rätta terminologin inte används eller om man har gjort ett liiiitet syftningsfel, och därför vågar inte jag ge något exempel heller då jag inte har någon juridisk examen. I min länklista har jag några favoriter inom juridiken som ni skulle kunna kontakta och se vilka lösningar det finns för er (ett personligt samboavtal, dokumentmall osv). Det kostar visserligen, men det är en billig "försäkring" ifall det händer något!

Kom ihåg en viktig sak: Sambor ärver inte varandra, så SKRIV TESTAMENTE!

Hoppas solen lyser på er!

Anonym sa...

Hej!
Jag undrar över ett par saker jag hoppas du kan hjälpa mig med.
Jag och min kille har köpt ett hus tillsammans. Vi har delat på lånet. Han har betalat av hela sitt lån medans jag amorterar. Jag är skriven i Sverige, det är inte han. Han har en dotter i Finland som är minderårig, det är mamman som är vårdnadshavare.
Vi har inget samboavtal eller har skrivit testamenten någon utav oss. Så vad händer egentligen om min kille skulle gå bort? Hamnar halva huset i hans dotters (eller hennes mors) ägo?
Mycket tacksam för svar!

Unknown sa...

Hej! Om din kille går bort så tillfaller hans del av ert boende hans bröstarvingar, dvs hans dotter. Eftersom hon är underårig så blir det hennes mamma som blir förvaltare av hennes arv. Som jag har skrivit innan här på bloggen: Det viktigaste ni bör göra som sambos är att skriva ett testamente! Det är i de fall man har särkullbarn mycket viktigt!

Unknown sa...

Det är i detta inlägg ni kan läsa om skillnaden mellan ett samboavtal och ett testamente: http://skrivasamboavtal.blogspot.com/2009/03/samboavtal-eller-testamente.html

Anonym sa...

Tack så mycket för ditt svar. Vi kommer definitivt skriva testamenten och samboavtal.
Du har verkligen en smart och viktig blogg.
Ha det bra!

Protected by Copyscape Duplicate Content Tool